25.05.2020
Клопотання до Конституційного Суду України
На виконання доручення Президії Донецької обласної організації Профспілки, до Конституційного Суду України спрямована Конституційної скарга (клопотання) щодо перевірки на відповідність частині 2 статті 55 Конституції України у системному зв'язку з пунктами 3, 6, 7 та 8 частини 2 статті 129 Конституції України (конституційність) частин 1 і 3 статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України, застосованих в постанові Верховного Суду від 11 грудня 2019 року по справі 826/9285/17 у системному зв'язку з частиною 3 статті 330 Кодексу адміністративного судочинства України.
Справа 826/9285/17 - це справа за адміністративним позовом Професійної спілки працівників охорони здоров'я України до Кабінету Міністрів України про визнання протиправною та скасування постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання Державної санітарно-епідеміологічної служби» № 348 від 29 березня 2017 року (даною постановою приписана ліквідація Державної санітарно-епідеміологічної служби України).
11 грудня 2019 року, з застосуванням статті 343 "Попередній розгляд справи" КАС України, не зважаючи на заздалегідь заявлене клопотання про розгляд справи за участю представника Профспілки (у порядку частини 3 статті 330 КАС України), без повідомлення та виклику учасників справи постановою КАС ВС було відмовлено у задоволенні касаційної скарги Профспілки та осіб, які приєдналися до неї. (У числі такіх осіб, поряд з іншими організаціями Профспілки була і наша Донецька обласна організація Профспілки).
Стаття 343 Кодексу адміністративного судочинства України, дозволила Верховному Суду, не зважаючи на клопотання Профспілки про розгляд касаційної скарги за участю свого представника, - прийняти остаточне рішення без повідомлення та виклику учасників справи, без ведення протоколу та повного фіксування технічними засобами попереднього розгляду справи, попере встановлених інших засад судочинства: гласності, змагальності, розумного строку розгляду справи судом, а також без ефективного забезпечення права на касаційне оскарження судового рішення, у тому числі і права на ефективне оскарження в суді рішень органів державної влади, що гарантовано частиною 2 статті 55 та пунктами 3, 6, 7 і 8 частини 2 статті 129 Конституції України.
Задоволення конституційної скарги з зазначеного питання, дозволить знову звернутися до Верховного Суду про перегляд постанови Верховного Суду від 11.12.2019 по справі 826/9285/17 у зв'язку з виключними обставинами, що передбачено пунктом 1 частини 5 статті 361 КАС України, чим продовжити боротьбу за працівників, санепідслужбу та санепідблагополучча.
Профспілка неодноразово спрямовувала Конституційні скарги до Конституційного Суду Україниі, і, на превеликий жаль, Конституційний Суд відмовляв у відкритті конституційного провадження пропонуючи надати додаткові арґументи до скарги.
Нові, додаткові, суттєві аргументи щодо обґрунтування Скарги, предмет якої тотожній конституційним скаргам Профспілки, були отримані нашою Організацією лише у третій декаді квітня 2020 року з листом Верховного Суду № 870/0/58/20 від 16.04.2020 (далі також Лист ВС). Лист ВС після його аналізу, по-суті став триґером звернення Донецької обласної організації Профспілки зі Скаргою до Конституційного Суду України. Додатковими аргументами потреби звернення зі Скаргою та даним клопотанням про її розгляд став також Науково-практичний коментар Кодексу адміністративного судочинства України 2019 року видання (далі також Коментар), а саме коментар до статті 343 "Попередній розгляд справи", частини 1 і 3 якої були застосовані у остаточному судовому рішенні по справі 826/9285/17. Авторами коментаря є провідні вчені, а також судді Верховного Суду, у тому числі і Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду. Тож, наприклад, ствердження у Коментарі відносно частини 1 статті 343 КАС України, що "Коментована частина частково обмежує реалізацію окремих принципів адміністративного процесу" з подальшим переліченням зазначених і у Скарзі конституційних засад судочинства, - додатково вказує на велику суспільну значимість потреби перевірки компетентним на це органом конституційної юрисдикції - Конституційним Судом України - даних норм Кодексу адміністративного судочинства України на відповідність нормам Конституції України, зазначеним у Скарзі. (Див. Науково-практичний коментар Кодексу адміністративного судочинства України/ за заг.ред. Р.С.Мельника. - Херсон: Видавничий дім "Гельветика", 2019. - С.886-887).
Нагадаємо, що Донецька обласна організація профспілки працівників охорони здоров'я України послідовно, з 2012 року здійснює судовий захист інтересів організації, спрямований на запобігання скорочення та сприяння відновленню робочих місць працівників та первинних профспілкових організацій працівників Державної санітарно-епідеміологічної служби України та її територіальних підрозділів, шляхом самостійного звернення до органів судової влади (як позивач, про визнання недійсними та незаконними пунктів 4 та 5 постанови Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2011 року “Про затвердження граничної чисельності працівників територіальних органів центральних органів виконавчої влади” (стосовно скорочення працівників Держсанепідслужби України майже на 50 відсотків)), а також приєднуючись до апеляційних і касаційних скарг Професійної спілки працівників охорони здоров'я України, підтримуючи оскарження відповідних рішень Кабінету Міністрів України у справах 826/19610/14 (справа про визнання протиправним реорганізації Держсанепідслужби України шляхом її приєднання до Держпродспоживслужби; рішення ухвалено на користь Профспілки та осіб, які приєднувалися до її апеляційної скарги) і 826/9285/17.
Після прийняття Кабінетом Міністрів України постанови «Деякі питання Державної санітарно-епідеміологічної служби» № 348 від 29 березня 2017 року (далі - Постанова 348), якою усупереч діючого законодавства приписувалась ліквідація Державної санітарно-епідеміологічної службі України, 21.07.2017 наша Організація ініціювала перед Профспілкою звернення до суду про визнання Постанови 348 протиправною та її скасування
25 липня 2017 року, Президія Профспілки підтримала зазначену ініціативу і Профспілка звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва. За фактом подання адміністративного позову, 28.07.2017 вказаним судом було відкрите провадження (справа 826/9285/17) . Після розгляду судами першої та апеляційної інстанцій справи - Профспілка спрямувала касаційну скаргу до Верховного Суду. До скарги, поряд з іншими організацями Профспілки - приєдналася і наша організації, що на даний час надало юридичних підстав також бути заявником клопотання у Конституційній скарзі.
Актуальними проблемами у даному питанні залишаются проходження "фільтрів" прийнятності Конституційної скарги у Секретаріаті Конституційного Суду України, та задоволення Конституційним Судом клопотання нашої організації про визнання великого суспільного інтересу по даній справі для можливості розгляду Скарги.
Слідкуйте за перебігом подій на нашому сайті!
|